Zwangerschapsmisselijkheid

Misselijkheid tijdens de zwangerschap

Zwangerschapsmisselijkheid, ofwel misselijkheid tijdens de zwangerschap. Veel zwangere vrouwen hebben tijdens de zwangerschap last van misselijkheid, vooral in het eerste trimester. Voor sommige vrouwen is het zelfs het eerste teken dat ze zwanger zijn. De misselijkheid is 's ochtends vaak het ergste, omdat de maag dan leeg is. Het wordt daarom ook wel 'ochtendmisselijkheid' genoemd, ofschoon deze term je op het verkeerde been kan zetten. Zwangerschapsmisselijkheid kan namelijk op ieder moment van de dag toeslaan en het kan zelfs de hele dag aanhouden. Vaak begint het in de vijfde of zesde week van de zwangerschap, dat wil zeggen drie tot vier weken na de conceptie. Tegen het einde van de elfde of twaalfde week wordt het vaak weer minder, maar het kan ook langer aanhouden. Vooral als je zwanger bent van een meerling, omdat meerdere placenta's meer HCG (Human Chorion Gonadotrofine) produceren en dit hormoon speelt een rol bij het ontstaan van de misselijkheid tijdens de zwangerschap.



De verschijnselen van zwangerschapsmisselijkheid variëren van brandend maagzuur (maagpijn en zure oprispingen) tot misselijkheid en braken. Deze symptomen kunnen voorkomen vanaf de eerste week dat je over tijd bent en duren meestal tot de 12e of 13e week van de zwangerschap. In veel gevallen zijn rond de vierde maand de ergste klachten wel voorbij.

Hoe ontstaat misselijkheid tijdens de zwangerschap?

In het begin van de zwangerschap produceren de bevruchte eicel en de placenta (moederkoek) grote hoeveelheden van het hormoon HCG (Human Chorion Gonadotrofine), welke nodig is om de baarmoeder voor te bereiden op het ontvangen van een bevruchte eicel. Dit hormoon kan aanleiding geven tot het ontstaan van de misselijkheid die een vrouw ervaart aan het begin van de zwangerschap. Als je zwanger bent van een meerling, dan heb je ook meer HCG in je bloed en is de kans op braken en misselijkheid groter. De ene vrouw lijkt gevoeliger te zijn voor het hormoon HCG dan de andere. Na ongeveer drie maanden neemt de productie het hormoon sterk af en zal de misselijkheid navenant verminderen.

Niet alleen het zwangerschapshormoon kan misselijkheid veroorzaken, maar mogelijk spelen ook psychosociale factoren een rol alsmede de grote snelheid waarmee de lichamelijke veranderingen in bijvoorbeeld bloedsomloop en spijsvertering plaatsvinden.

Hevige misselijkheid / braken

Soms loopt de misselijkheid en het braken zo de spuigaten uit en kun je geen vast voedsel of drinken meer kunt binnenhouden. Of je bent erg duizelig en flauw. In dat geval moet je contact opnemen met je huisarts. Het kan zijn dat de dokter Emesafene voorschrijft, wat bestaat uit het anti-misselijkheidmiddel meclozine en vitamine B6 (pyridoxine).

Bij 0,5 tot 1% van alle zwangerschappen komt het voor dat de misselijkheid en het overgeven zulke ernstige vormen aanneemt dat je 'hyperemesis gravidarum' ontwikkelt, in de volksmond 'zwangerschapsbraken' genoemd. Dit geneert symptomen als uitdroging en gewichtsverlies. Je moet dan worden opgenomen in het ziekenhuis, waar je een infuus krijgt. Via het infuus krijg je vocht, vitaminen en medicijnen tegen de misselijkheid toegediend.

Wat kunt je er zelf aan doen?

Hoe kun je misselijkheid tijdens de zwangerschap verhelpen? Het is bekend gegeven dat de misselijkheid vooral 's ochtends optreedt, als je maag nog leeg en nuchter is. Eet daarom meteen bij het opstaan een rijstwafel, beschuitje of cracker om dit te voorkomen. Je kunt deze versnapering 's avonds al klaarleggen op je nachtkastje, zodat je bij het wakker worden deze direct kan opeten. Zorg er verder voor dat je wat te drinken bij de hand te hebt.

Als je overdag wordt overvallen door een golf van misselijkheid, neem dan direct een lichte versnapering. Ook het drinken van bouillon kan opkomende misselijkheid soms wegnemen. Voorkom een lege maag door over de dag verspreid kleine hoeveelheden te eten. Vermijd zwaar en vet voedsel, eet bij voorkeur iets hartigs in plaats van iets zoets, laat koffie staan en combineer geen fruit met melkproducten.

Wanneer je een gevoel van misselijkheid voelt aankomen, doe je er verstandig aan een rustig plekje op te zoeken om je daar even te ontspannen.


Geschreven door