Zonnesteek voorkomen

Wat is een zonnesteek?

Een zonnesteek loop je vrij gemakkelijk op, vooral door de combinatie van hoge temperaturen en te weinig drinken. Dan droog je als het ware uit en koelt je lichaam dus ook niet (meer) af. Als je veel meer vocht verliest dan je binnenkrijgt, dan bevat het lichaam tenslotte te weinig vocht om te verdampen. De lichaamstemperatuur stijgt, waardoor er warmtestuwing optreedt. Bij lichamelijk inspanning kan de temperatuur ook oplopen, doordat je spieren meer warmte produceren dan de huid kan afgeven. In extreme gevallen kan een zonnesteek ernstig letsel en zelfs de dood tot gevolg hebben. Boven de 41 graden ontstaat namelijk een levensgevaarlijke situatie, doordat veel cellen en weefsels beschadigd raken. De symptomen van een zonnesteek zijn hoofdpijn, sufheid, flauwvallen, overgeven (braken), duizeligheid, (hoge) koorts, snelle en oppervlakkige ademhaling en hartslag. Het beste is om een zonnesteek te voorkomen. Hieronder staan diverse handige tips.

Algemene tips om een zonnesteek te voorkomen

Je kunt een zonnesteek voorkomen door onderstaande maatregelen in acht te nemen:

  • Zet altijd een hoed of een pet op.
  • Trek altijd een t-shirt aan als je in de volle zon loopt.
  • Draag geschikte zomerkleding. Kleed je net te warm.
  • Maak de kleding nat. Dan moet de warmte eerst het water verdampen voordat ze jou kan verwarmen.
  • Neem voldoende vocht tot je. Drink ten minste twee liter water en meer als je in de zon bent of veel zweet.
  • Dranken met cafeïne of alcohol dien je te vermijden, omdat ze leiden tot uitdroging.
  • Water, vruchtensappen evenals fruit en salades die vocht bevatten, worden aanbevolen.
  • Vermijd onnodige inspanning in de zon of op hete dagen, zoals sporten en in de tuin werken.
  • Zoek de schaduw op tussen 12.00 uur en 16.00 uur, dit zijn de warmste uren van de dag.
  • Koel regelmatig af onder de douche, in het zwembad of de zee.
  • Houd de woonomgeving koel. Houd vooral de woonkamer en de slaapkamer koel. Ramen die overdag zijn blootgesteld aan de zon, kun je het beste sluiten door middel van een luik of donkere gordijnen. 's Nachts moet je de ramen openen, want dan is de temperatuur gedaald.

Let vooral op kwetsbare mensen. De kans op uitdroging is groter bij mensen uit kwetsbare groepen zoals ouderen, baby's en peuters en zwangere vrouwen. Ouderdom of chronische aandoeningen hebben invloed op de temperatuurregulatie. Bij hoge buitentemperaturen is voorzichtigheid geboden.

Medicijngebruik en drugsgebruik

Personen die bepaalde medicijnen of drugs gebruiken, moeten extra alert zijn. Geneesmiddelen kunnen van invloed zijn op de temperatuurregulatie. Het aantal geneesmiddelen dat de temperatuurregulatie beïnvloedt is groot:

  • benzodiazepines (kalmerende middelen)
  • bètablokkers en calciumantagonisten en diuretica of plaspillen (voor de behandeling van hoge bloeddruk)
  • antipsychotica (bij psychische stoornissen)
  • alfa-adrenerge middelen (gebruikt bij hoge bloeddruk)
  • antihistaminica (gebruikt bij allergie)
  • tricyclische antidepressiva, selectieve serotonine heropnameremmers (SSRIs) (beide worden voorgeschreven bij depressieve stoornissen)
  • aspirine
  • lithium (stemmingsstabilisator)

Drugsgebruikers die gebruik maken van amfetamine (speed en crystal meth, ook bekend onder de naam 'methamfetamine'), cocaïne, lyserginezuurdiethylamide (LSD), fencyclidine (PCP), ecstasy (XTC), etc. kunnen een zonnesteek in de hand werken.


Geschreven door