Maagontsteking dieet

Een dieet voor (chronische) maagontsteking

Een maagontsteking of gastritis is een veel voorkomende aandoening, waarbij je maagslijmlvlies is ontstoken. Er kan sprake zijn van een acute of een chronische maagontsteking. Als je last hebt van een maagontsteking is een maagsparend dieet met licht verteerbaar voedsel aan te bevelen. Dit betekent dat je alleen voedsel tot je neemt wat je maag niet irriteert. Je maag kan worden geïrriteerd door voedingsmiddelen die de productie van maagzuur verhogen. Je moet dranken en voedingsmiddelen die klachten kunnen veroorzaken, zoals maagpijn, brandend maagzuur of indigestie, proberen te vermijden.

Welke voedingsmiddelen kun je het beste vermijden?

Niet alle voedingsmiddelen hebben op iedereen op dezelfde manier invloed. Je zult erachter moeten leren komen welke voedingsmiddelen je symptomen veroorzaken. Prikkelende stoffen als kruiden en specerijen verhogen de maagzuurproductie en kan je maag irriteren. Naast sterk gekruide gerechten, kun je ook het beste volle graanproducten, soep met groentevezels, gebakken eieren, alle soorten rauwkost, gebruinde boter, vet, alcoholische dranken, koolzuurhoudende dranken, cafeïnehoudende dranken en te warme of te koude dranken links laten liggen.

Wat kun je het beste eten?

Kies voor licht verteerbaar voedsel, zoals wit brood (niet te vers of geroosterd), beschuit, witte rijst, deegwaren en pasta. Daarnaast zijn gaar gekookte en licht verteerbare groenten als broccoli, bloemkool, wortelen, spinazie, prei, asperges en sperziebonen aan te bevelen. Verder kun je je te goed doen aan rijp fruit, soep en licht gekookte eieren. Vermijd exotisch fruit, ananas vormt de uitzondering en is zelfs aangewezen

Groentesap is ook zacht voor de maag. Andere dranken die je kunt nemen zijn onder meer (halfvolle) melk, yoghurt, (niet bruisend) water en lichte thee.

Welke andere richtlijnen zijn nuttig?

Eet niet vlak voor het slapen gaan. Stop ten minste twee uur voordat je gaat slapen met eten. Eet verspreid over de dag meerdere, kleine maaltijden: Je maag verdraagt dit beter dan grote maaltijden.