Hoge bloeddruk voorkomen

Hoge bloeddruk voorkomen: preventie van hypertensie

In Nederland heeft ongeveer 30% van de mensen een te hoge bloeddruk, ook 'hypertensie' genoemd. Een hoge bloeddruk veroorzaakt mede het ontstaan van hart- en vaatziekte, in het bijzonder hartproblemen en nierfalen. Hoge bloeddruk is dus een belangrijke risicofactor voor hart- en vaatziekten en nierziekten. Hoge bloeddruk is vooral gevaarlijk, omdat je er jarenlang last van kunt hebben zonder dat je last hebt van klachten of symptomen. Door regelmatig je bloeddruk te (laten) controleren, kun je erachter komen of je bloeddruk te hoog is. Bij een eventuele verhoogde bloeddruk, kun je stappen ondernemen om deze te verlagen. Maar je kunt ook proberen om te voorkomen dat je bloeddruk te hoog wordt. In dit artikel gaan we in op hoe je hoge bloeddruk kunt voorkomen, welke preventieve maatregelen je kunt nemen.

 



Hoe kun je een hoge bloeddruk voorkomen? Je kunt voorkomen dat je een te hoge bloeddruk krijgt door:

  • Het handhaven van een gezond gewicht;
  • Regelmatige lichaamsbeweging;
  • Het verminderen van de zoutinname;
  • Met mate alcohol te drinken; en
  • Het verminderen van stress.

Voedingsstoffen die helpen om hoge bloeddruk te voorkomen

  • Kalium. Het eten van voedingsmiddelen die rijk zijn aan kalium zal sommige mensen helpen beschermen tegen het ontwikkelen van een hoge bloeddruk . Veel fruit, groenten, zuivel en vis zijn goede bronnen van kalium.
  • Calcium. Een lage inname van calcium wordt geassocieerd met hoge bloeddruk. Het is echter niet bewezen dat het innemen van calciumtabletten hoge bloeddruk voorkomt . Maar het is belangrijk om er zeker van te zijn dat je dagelijks ten minste de aanbevolen hoeveelheid calcium binnenkrijgt uit de voeding je eet. Zuivel voedsel zoals magere melk, yoghurt en kaas zijn goede bronnen van calcium. Magere en magere melkproducten bevatten nog meer calcium dan de vetrijke types.
  • Magnesium. Een dieet met weinig magnesium kan je bloeddruk doen stijgen. Maar artsen raden niet meteen aan om extra magnesium te slikken teneinde hoge bloeddruk te voorkomen. De hoeveelheid die je binnenkrijgt door gezond en gevarieerd te eten is voldoende. Magnesium wordt vooral aangetroffen in volle granen, groene bladgroenten, noten, zaden en bonen.
  • Visolie. Omega 3-vetten (welke voorkomen in vette vis zoals makreel en zalm) verlagen het gehalte aan vetten in je bloed, zodat je bloed minder dik en stroperig wordt, en je hart dus minder hard moet werken en pompen.
  • Knoflook. Er zijn aanwijzingen dat knoflook een bloeddrukverlagende werking heeft, naast het verbeteren van cholesterol en het verminderen van de kans op sommige kankers. Verder onderzoek wordt momenteel uitgevoerd om de potentiële gezondheidsvoordelen van knoflook in kaart te brengen.

Het handhaven van een gezond gewicht

Bij maar liefst één op de vijf mensen met een hoge bloeddruk is overgewicht de oorzaak. Overgewicht geeft twee tot zes keer meer kans op een hoge bloeddruk dan wanneer je een gezond gewicht handhaaft. Zelfs een gering gewichtsverlies (bij overgewicht) kan een groot verschil uitmaken om hoge bloeddruk te voorkomen. Als je één kilo afvalt, neemt de bovendruk reeds af met gemiddeld 1,6 mmHg en de onderdruk met 1,3 mmHg.

 

Regelmatige lichaamsbeweging

Het is algemeen bekend dat voldoende beweging een belangrijke factor is in het voorkomen van hoge bloeddruk. Mensen die lichamelijk actief zijn hebben een lager risico op het krijgen van hoge bloeddruk -maar liefst 20 % tot 50 % lager- dan mensen die niet actief zijn. Je hoeft geen marathonloper te worden om te profiteren van lichamelijke inspanning. Om een goede gezondheid te behouden is het gewenst om ten minste vijf dagen per week 30 minuten matig intensieve lichaamsbeweging te hebben, dat wil zeggen stevig doorwandelen, fietsen, stofzuigen of tuinieren. Voor kinderen, jongeren en mensen met overgewicht is het gewenste aantal minuten per dag ten minste 60.

Het verminderen van de zoutinname

Overmatige zoutconsumptie leidt volgens de Hartstichting tot coronaire hartziekten, hartfalen, beroertes en nierschade. Als mensen met hoge bloeddruk hun zoutgebruik reduceren, dan daalt bij velen de bloeddruk. De inname van zout beperken, kan voorkomen dat je hoge bloeddruk krijgt. Het Voedingscentrum houdt ons voor dat alle voedingsmiddelen van nature al een beetje zout bevatten. Zout aan het eten toevoegen is derhalve overbodig. Kies zo veel mogelijk voor andere smaakmakers dan zout, zoals (verse) kruiden en specerijen. Neem voorts geen producten die veel zout bevatten, zoals kant-en-klare afhaal-, oven- of magnetronmaaltijden, hartige snacks zoals kroketten en frikandellen, kant-en-klare soepen en sauzen, smaakmakers als bouillonblokjes, kant-en-klare (kruiden)mix, maggi, ketjap, mosterd, sambal, tomatenpuree en ketchup.

Drink met mate alcohol

De slogan 'Geniet, maar drink met mate' is alom bekend. Wees matig met je alcoholgebruik, of drink helemaal niet. Het drinken van te veel alcohol kan je bloeddruk verhogen. Om te voorkomen dat je een hoge bloeddruk krijgt, kun je het beste de hoeveelheid alcohol beperken tot niet meer dan twee drankjes per dag. De richtlijnen van de Gezondheidsraad uit 2006 geven aan dat àls je drinkt, een volwassen vrouw niet meer dan 1 standaardglas alcoholhoudende drank per dag moet drinken, en een volwassen man maximaal 2 standaardglazen per dag.

Het verminderen van stress

Stress kan ervoor zorgen dat je bloeddruk omhoog gaat, en na verloop van tijd kan chronische stress ertoe bijdragen dat je hoge bloeddruk ontwikkelt. Langer aanhoudende stress verhoogt het risico op hart- en vaatziekten. Er zijn veel stappen die je kunt nemen om stress te verminderen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door te bewegen en te ontspannen.


Geschreven door