Gezondheid

Gezondheid en welzijn

Veel factoren hebben invloed op je gezondheid. Op sommige kun je geen invloed uitoefenen, zoals je genetische make-up of je leeftijd. Maar waar je wel invloed op hebt en soms drastische wijzigingen in kunt aanbrengen, is je levensstijl. Door het nemen van doelgerichte stappen naar een gezond leven, kunt je het risico op hart-en vaatziekten, kanker, beroerte en andere ernstige (chronische) ziekten drastisch inperken.



Belangrijke aanbevelingen zijn:

  • Zorg voor een gezond gewicht;
  • Eet gevarieerd, zodat je alle voedingsstoffen binnenkrijgt die het lichaam nodig heeft;
  • Voedingsstoffen zijn bijvoorbeeld vitamines en mineralen;
  • Drink 2 liter water per dag;
  • Zorg iedere dag voor ten minste een half uur lichaamsbeweging;
  • Houd je bloeddruk en cholesterol in de gaten;
  • Zorg voor voldoende ontspanning en vermijd stress;
  • Onderhoud je relaties, vooral die die met je partner;
  • Slaap voldoende;
  • Stop met roken;
  • Bescherm uzelf tegen te veel zon;
  • Drink matig alcohol; en
  • Gebruik geen drugs.

In deze rubriek gaan we de komende jaren vanuit verschillende invalshoeken nader in op al deze én vele andere aspecten.

Geschreven door



 

Uitleg over de schijf van vijf

Lees verder