Aardappel hoge bloeddruk

Aardappelen kunnen de bloeddruk verlagen

Een paar aardappelen per dag kunnen de bloeddruk verlagen bij mensen met overgewicht of obesitas met hoge bloeddruk (hypertensie), zo blijkt uit Amerikaans onderzoek uit 2011 waarvan de resultaten zijn gepresenteerd tijdens een bijeenkomst van de American Chemical SocietyDe aardappel heeft, misschien wel meer dan enig andere groente, een onverdiende slechte reputatie, wat ertoe heeft geleid dat veel gezondheidsbewuste mensen ze uit hun dieet bannen. Dat is jammer, want de aardappel heeft gezonde eigenschappen, waaronder bloeddrukverlagende.

 



Door verschillende bekende diëten (zoals het dr. Frank dieet) is deze knol volkomen onterecht in diskrediet gebracht. Je zou er dik van worden, want de knol is een bron van zetmeel (d.w.z. complexe koolhydraten), en koolhydraten staan bekend als dikmaker. Maar laten we wel wezen: in een gekookte aardappel zit geen grammetje vet. En als je bedenkt dat één gram zetmeel 4 calorieën bevat en 1 gram vet 9 calorieën bevat, dan kun je niet anders dan constateren dat het reuze meevalt. Het onderzoek werd trouwens uitgevoerd met paarse aardappelen die werden bereid in de magnetron, zonder olie of vet. Want als je aardappelen frituurt of combineert met sauzen dan schiet de calorieënteller natuurlijk wel omhoog.

Uitkomsten van het onderzoek

Aan het onderzoek werkten in totaal achttien mensen mee met overgewicht of obestias en een hoge bloeddruk. Ze lieten de deelnemers tweemaal daags zes tot acht kleine aardappelen eten - zo groot als een golfbal, met schil. Dit deden ze een maand lang. Ze verlaagden daarmee de bloeddruk met 3 tot 4 procent. Daarbij kwamen de deelnemers niet in gewicht aan. Ook trad er geen verandering op in hun bloedvetten (lipiden) of glucosespiegels. De onderzoekers gebruikten paarse aardappelen, maar hetzelfde effect kan volgens hen ook worden behaald met witte of rode aardappelen. Het onderzoek werd uitgevoerd aan de University of Scranton in Pennsylvania (VS).

 

De gezonde eigenschappen van een aardappel

Een aardappel bevat tientallen gezonde fytochemicaliën en vitaminen. Veel mensen weten dat echter niet. Fytochemicaliën zijn biologisch actieve stoffen die van nature voorkomen in delen van plantaardige organismen. Fytochemicaliën hebben gezonde eigenschappen voor degene die de planten eet. Aardappelen bevatten in vergelijkbare hoeveelheden fytochemicaliën als broccoli, spinazie en spruitjes, en deze groenten zouden ook helpen de bloeddruk te verlagen.

Het frituren van aardappels onderwerpt ze aan zulke hoge temperaturen dat gezonde stoffen worden vernietigd, waardoor je slechts zetmeel, vet en mineralen overhoudt. Een aardappel koken in de magnetron lijkt de beste manier om de anti-oxidanten te behouden.


Geschreven door